Blog: 18 jaar en springlevend
Forcez toen en nu
12 mei is een bijzondere dag voor Forcez. 18 jaar geleden was het op die datum na een aantal maanden van voorbereiding zover. Samen met mijn compagnon Arjen fietsten we op onze studentenfietsen naar de Kamer van Koophandel om de onderneming die we hadden bedacht concreet vorm te kunnen geven. Niet veel later was Forcez een feit.
Op 26 mei ontvingen we voor 13 gulden en 60 cent het officiële uittreksel waarmee we ons als bedrijf voor de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland konden legitimeren om uiteindelijk op 28 mei onze eerste domeinnaam forcez.nl te registreren. Voor 150 gulden (€ 68,--) welteverstaan behoorden we tot de eerste 100.000 nl-domeinen.
Dat aantal laten groeien met mooie websites, die technisch ook goed in elkaar staken was ons doel. Het verbinden van die twee werelden was en is waar onze kracht ligt. En hoewel we niet alle 5,6 miljoen nieuwe .nl-domeinen voor onze rekening mochten nemen bleek al snel dat hosting- en domeinregistratie onlosmakelijk verbonden was met ons vakgebied.
De groei van dat aantal websites zette door. En daarom besloten we om in 2001 zelfstandig lid te worden van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland en Forcez Hosting als afzonderlijk label in de markt te zetten. Hierdoor behoorden we tot de exclusieve groep bedrijven die zelf .nl-domeinen uit kon geven en door die directe registratie konden we ook een betere prijs hanteren. 2001 was ook het jaar dat Marcus in dienst kwam. Hij zou verder gestalte gaan geven aan het creatieve deel van het bedrijf en doet dat tot op de dag van vandaag. Best spannend zo’n eerste personeelslid als je zelf nog maar 23 jaar oud bent.
In 2002 besloot mijn compagnon Arjen te gaan reizen en op een andere manier de wereld te gaan verkennen. Voor wie hem nog kent, dat is hem aardig gelukt! Forcez groeide door en omdat onze websites visueel sterk waren vormgegeven ontstond er al vrij snel de vraag of we meer konden dan websites alleen. Ja dus! Van het logo kwam een visitekaartje en dat vroeg weer om een folder en autobelettering.
Rustiger werd het er niet van en uitbreiding van het team was noodzakelijk. Van twee naar vier naar zes in wisselende samenstelling. In 2009 werd het dan ook tijd om Forcez officieel als BV gestalte te gaan geven. In oktober van dat jaar vierden we onze tiende verjaardag in Rome, samen met Marcus, Joost, Rick, Ian en Ricardo beleefden we een mooi weekend. Logisch, want die Romeinen wisten al heel lang hoe je techniek en vorm samen kon brengen!
Technische capaciteit op hoog niveau werd in de loop der jaren in Nederland steeds schaarser. In 2013 richtten we om die reden dan ook een zusje op in Roemenië. Van daaruit konden de bijzondere en vaak technisch complexe websitetrajecten beter ingevuld worden.
Ondertussen werd voor het kleinbedrijf websites en marketinguitingen minder speciaal dan pakweg rond de milleniumwisseling. Om gezond te blijven werd het tijd om de bakens te verzetten. Vanaf eind 2014 in een nieuwe samenstelling aan marketing en communicatie-uitingen werken bracht ons waar we nu zijn. Een veelzijdig bureau dat enkel op het hoogste niveau met een team van acht man werkt aan crossmediale reclameconcepten! Met onze 18 jaar zijn we springlevend en vol energie om ook uw organisatie een stap vooruit te helpen. En daar ben ik als eigenaar erg trots op!