Blog: Content blijft king!
Heel vroeger toen we nog statische HTML-sites bouwden maakten we als webbureau alle content voor een site vaak zelf. Natuurlijk in samenspraak met de klant, maar altijd ging alles langs ons kritische oog.
Maar met de bouw van ons eerste content management systeem in het jaar 2000 veranderde dat.
Waar ik tot die tijd alle ins- en outs van een site kende, ik plaatste immers alles zelf, kreeg de klant steeds meer controle over de inhoud van de site. Dat had zijn voordelen, want wij konden ons richten op het ontwikkelen van design en techniek. En de klant, die zorgde voor de inhoud.
Helaas ging het op dat laatste punt soms een beetje mis.
Leentje buur bij die grote stockbank, leuk bedoelde lettertypes, prachtige kleurtjes of teksten waar niet of nauwelijks over de zoekmachinevriendelijkheid was nagedacht tot gevolg. Dat resulteerde niet altijd in de mooiste ervaringen als een site een tijdje draaide en als bureau plaatsten we dan ook liever screenshots in ons portfolio dan een directe link.
Websites maken een professionele bezigheid
Gelukkig zijn die tijden aan het veranderen. Het maken van websites wordt een steeds professionelere bezigheid en ondernemers zien meer en meer het belang in van goede content. Bij één van onze laatste projecten mochten we dan ook weer een fotograaf inzetten om af te kunnen wijken van standaard stockbeeldmateriaal. Het resultaat mag gezien worden. De site oogt er meteen professioneler door en de klant merkt het verschil.
Ook tekstueel wordt het beter. Een tekstschrijver, dat is nog iets waar graag op bezuinigd wordt. Ten slotte weet u zelf veel beter waar uw bedrijf over gaat. En dat is natuurlijk ook ten dele waar. Toch kan het soms helpen een derde oog te hebben die kritisch naar de inhoud van uw verhaal kijkt. De meeste ondernemers zijn zo enthousiast, dat ze teveel willen vertellen…en dat is precies waar het communicatief fout kan gaan.
Een helder verhaal in een notedop beschreven, rekening houdend met hoe zoekmachines én gebruikers naar uw site kijken is een grotere uitdaging dan u wellicht denkt. En hoewel ik niet meer in detail weet welk product het beste is in te zetten in een bepaalde situatie. De lijn…die haal ik er wel uit…of breng ik, of toch die copywriter, er weer in. Zo gaan we weer samen voor het beste eindresultaat! Tenslotte blijft Content King!