Blog: Hoe schrijf je een goede meta titel en meta description?
De afgelopen maand heb ik de leuke gelegenheid gehad om onze klanten een workshop te mogen geven in zoekmachineoptimalisatie. Een leerzame ervaring voor hen, maar ook voor mij. Zo kwam ik tot het inzicht welke vragen er spelen bij ondernemers over het optimaliseren van hun site en kwam ik erachter dat ik door kleine vragen van ondernemers te beantwoorden ze in hun eigen SEO een stap vooruit kan brengen en daar kreeg ik veel enthousiasme en mooie reacties voor terug, wat mij op zijn beurt weer de energie geeft om mezelf verder te blijven ontwikkelen binnen SEO.
Ik wil daarom even stilstaan bij een van de belangrijkste vragen die bij de workshop naar bovenkwam en deze verder toelichten. Namelijk hoe je een goede meta titel en description schrijft.
Maar wat is een meta titel en wat is een meta description?
De metatitel is de titel van uw pagina, zoals u die kunt zien bij een zoekresultaat in Google. Het vertelt Google en de bezoeker waar de pagina over gaat en is de belangrijkste plek om een zoekwoord te plaatsen. Google kijkt naar de titel en bepaalt aan de hand daarvan voor welke zoekterm de pagina relevant is.
De meta description is eigenlijk een korte beschrijving van waar de pagina over gaat. Dit heeft geen effect op uw positie in de zoekresultaten, maar wel op hoeveel bezoekers u ermee gaat binnenhalen. De functie van dit stukje tekst is namelijk om personen die een zoekopdracht hebben ingetikt over te halen uw website te bezoeken. Hieronder een voorbeeld.
Maar hoe schrijf je dan een goede meta titel en meta description?
Geen zorgen dat is een vrij eenvoudig klusje. Er zijn slechts enkele dingen waar u rekening mee wilt houden.
Bij het schrijven van een meta titel zijn er enkele dingetjes om rekening mee te houden. Het belangrijkste is dat u de zoekterm in de titel stopt. In ons voorbeeld ziet u bijvoorbeeld “communicatiebureau Breda”. Dat is de zoekterm die we gebruiken voor deze pagina en dus in de titel stoppen. De zoekterm wordt gevolgd door een pakkend zinnetje dat dient om bezoekers over te halen om te klikken. Daarna bleef er nog ruimte over en hebben we nog onze bedrijfsnaam toegevoegd. Een titel mag namelijk tussen de 30 – 65 karakters lang zijn.
Zoals eerder gezegd telt de meta description niet mee voor de positie in Google, maar is het wel belangrijk een goede description te schrijven om bezoekers te verleiden die klik naar uw website te maken. Hierbij is het ook aan te bevelen om de zoekterm in de description te verwerken. Google drukt dit namelijk dik in de zoekresultaten. Verder is het belangrijk iets in de tekst te verwerken dat bezoekers activeert, bijvoorbeeld bekijk de mogelijkheden of neem nu contact met ons op. De metadescription mag tussen de 70 – 150 karakters lang zijn.
Door deze kleine factoren mee te nemen tijdens het schrijven van de meta titel en description brengt u op eenvoudige wijze uw SEO weer een stapje vooruit en daar krijgt zowel u als ik weer energie van.
Wilt u meer leren en voor uw eigen onderneming een basis in SEO ontwikkelen? Hou dan onze website in de gaten voor nieuwe SEO workshops.