Blog: Een betere vindbaarheid? Gebruik search console
In mijn vorige blog beantwoorde ik de vraag hoe je een goede meta titel en description schrijft. Ik hoop dat ik u daarmee een stapje verder heb kunnen helpen. Echter was dit niet het enige dat er speelde bij de deelnemers. Zo kwam ik erachter dat veel ondernemers ook niet op de hoogte zijn van het SEO hulpprogramma dat Google zelf aanbiedt. Namelijk de search console. Een erg handige tool die de optimalisatie van uw site toch een stuk makkelijker maakt.
Wat is search console?
Als u er nog niet mee bekend bent zult u zich nu natuurlijk afvragen wat de search console is. De search console is een gratis programma, waar u SEO taken kunt uitvoeren, maar ook handige analyse mogelijkheden bevat, zodat u de posities van uw zoekwoorden kunt bijhouden en nieuwe zoekwoord ideeën op kunt doen. Het enige wat u hoeft te doen is het aanmaken van een account.
Hoe maakt u een search console account aan?
Dit is gelukkig vrij simpel. U logt in met uw Gmail account, waar u ook uw analytics account aangekoppeld hebt. Vervolgens kunt u uw site toevoegen. Een site heeft een www versie en een non-www versie, voeg deze beide toe. Heeft u een https omgeving, dan zult u 4 verschillende versies hebben die u dient toe te voegen. Het plaatje hieronder maakt het iets duidelijker.
Wanneer u de sites toevoegt zal gevraagd worden om een verificatie. Gelukkig heeft u het account aangemaakt met het account waaraan uw Analytics gekoppeld is. Nu kan Google de verificatie voltooien aan de hand van uw Analytics. Dat maakt de verificatie een stuk eenvoudiger.
En nu aan de slag!
Zoals ik eerder zei kan een website uit een www en non-www variant bestaan. Google ziet dat als 2 verschillende websites en zal de ‘punten’ die u krijgt van Google verdelen over de twee. Dit wilt u niet. U kunt gelukkig via de search console met een paar knoppen een voorkeursdomein instellen. Zo kunt u zelf kiezen of uw website wordt weergeven met of zonder www. Natuurlijk is dit niet alles wat u met de search console kunt doen. Daarom een overzicht.
- Zoekanalyse: Houdt de posities van uw zoekwoorden en pagina’s bij en u kunt hiermee ideeën op doen voor nieuwe zoekwoorden.
- Fetchen: Google moet dagelijks miljoenen nieuwe pagina’s een plek geven in de zoekresultaten. Het kan daarom even duren voor Google uw nieuwe pagina oppikt. Vraag daarom zelf of google langskomt door middel van fetchen.
- Sitemap toevoegen: Een sitemap is een inhoudsopgave van uw site. Dit is een bestandje op uw site en is vaak te vinden door /sitemap.xml achter uw url te typen. Deze kunt u indienen bij Google, zodat google precies weet waar belangrijke pagina’s op uw site staan.
- Robots.txt toevoegen: Het kan zijn dat er pagina’s op uw site staan, waarvan u liever niet heeft dat Google die in de zoekresultaten plaatst. U kunt daarom een robots.txt bestandje op uw site plaatsen en deze indienen bij Google.
- Bekijk uw backlinks: Wilt u weten welke sites er naar uw sites linken? Deze kunt u terug vinden in de search console. De informatie die u krijgt over de backlinks is echter zeer beperkt. De search console zegt namelijk niets over de kwaliteit van deze links. Wilt u uw complete linkprofiel inzien? Dan kunnen wij u hiermee helpen.
- Gegevensmarkering: Bepaalde informatie op uw site is net wat belangrijker dan andere informatie. Via gegevensmarkering kunt als het ware met een markeerstift aangeven wat het belangrijkst is.
Er zijn vele mogelijkheden met de search console, maar dit zijn toch wel de belangrijkste waarmee u meteen aan de slag kunt gaan. Ik hoop u met uw SEO weer een stukje vooruit geholpen te hebben. Mocht u nog vragen hebben of ondersteuning nodig hebben? Neem dan gerust contact met ons op.