Blog: Webdesign en online marketing
Webdesign en online marketing twee helften van hetzelfde brein.
Om uw klanten onder de indruk te laten zijn van uw bedrijf is een website met een prachtig design, die de corporate identity van uw website perfect vangt natuurlijk van groot belang. Wanneer u zo’n website heeft gebouwd moet het goedkomen toch? Alleen moeten de bezoekers die iets bij uw bedrijf gaan bestellen de website wel weten te vinden.
Dat de website zoekmachinevriendelijk hoort te zijn klinkt u waarschijnlijk bekend in de oren. Het is immers al jaren een actueel onderwerp en zal dit ook blijven. Hier komt online marketing bij kijken, wat een totaal andere tak van sport is dan webdesign. Want een prachtige website staat niet garant voor een goede vindbaarheid. Hier ontstaat een botsing tussen wat een prachtig ontwerp is versus wat zoekmachinevriendelijk is. Toch kunnen de twee niet zonder elkaar.
Het brein achter online succes.
Een mooie metafoor is het brein, waar in de rechterhelft de creatieve ideeën naar boven komen en de linkerhelft logica en het lineair denken plaatsvindt. Webdesigners hebben een sterke creatieve geest en technische vaardigheden, terwijl online marketeers een sterk analytisch vermogen en strategisch vermogen hebben. Twee totaal verschillende benaderingen, maar net als bij het brein zijn er twee helften nodig om goed te kunnen functioneren.
Want wat als webdesign en online marketing samenwerken onder één dak?
Dan krijg je het beste uit twee werelden die samen een totaaloplossing biedt voor uw website. Een concept waarbij een prachtig webdesign en e-commerce optimalisatie samensmelt tot een goed geheel, waarin bij zowel design, gebruiksvriendelijkheid en conversieoptimalisatie als bij zoekmachinevriendelijkheid een synergie ontstaat.
Hoe gaat de synergie tussen webdesign en online marketing in zijn werk?
Het begint natuurlijk bij u, de klant. Uw visie en ideeën dienen natuurlijk gerealiseerd te worden. Uw ideeën worden vertaald naar een concept. Waarbij meteen nagedacht wordt over een online marketingstrategie die past bij het concept.
Website op maat.
Elk bedrijf heeft een visie of imago die naar de klant overgebracht dient te worden. Een website op maat sluit perfect bij uw wensen en uw eigen unieke huisstijl aan.
Full service online marketing.
Uw website op maat zal ervoor zorgen dat uw klanten onder de indruk zijn, maar ze moeten u wel weten te vinden. Een goede vindbaarheid in de zoekmachines is daarom essentieel. Forcez biedt daarom een full service online marketingtraject. Beginnend met conversiedoelstellingen en meetbaarheid. Dit vormt de basis van een online marketingstrategie. Vervolgens wordt een zoekwoordenmapping gemaakt op basis van uw input en wordt dit gegroepeerd aan de hand van het Google model voor See, think en do. Immers de zoekopdracht waarmee een bezoeker als eerste begint te zoeken, is vaak niet de zoekopdracht waarop geconverteerd wordt. Alvorens er conversie plaatsvindt, doorloopt de klant een reis die zich in trechtervorm weer laat geven. Het is belangrijk in elk deel van de trechter aanwezig te zijn. De zoekwoordenmapping vormt daarom de fundering voor SEO.
Vervolgens vindt zoekmachineoptimalisatie plaats aan de hand van 3 pijlers:
- Techniek: Simpel gezegd vindt indexatie in Google plaats, doordat de Googlebot als een spin de website doorspit. Hoe makkelijker u dit voor Google maakt, hoe beter u geïndexeerd zult worden. Technische optimalisatie is daarom een belangrijk punt binnen zoekmachineoptimalisatie.
- Content: Contentmarketing is het creëren van relevante content, zoals blogs, video’s, infographics , how to’s etc. Het doel is dat u potentiele klanten aantrekt of de relatie met bestaande klanten onderhoudt. Door ze content te bieden, die voor hen relevant is en meerwaarde biedt. Op deze manier wordt u een autoriteit in uw vakgebied, hiermee zorgt u ervoor dat klanten, die zelf op zoek zijn gegaan naar informatie, uitkomen bij uw website. Daarnaast is het een gegeven dat Google websites die relevante content bieden beloont in de rankings. Hierbij is het belangrijk dat er content gecreëerd wordt met als uitgangspunt de behoefte van de klant en niet de behoefte van het bedrijf.
- Autoriteit: Met de autoriteit van de website wordt bedoeld het aantal relevante links die vanaf andere websites over het web naar uw website verwijzen. Dit is een van de oudste manieren om te scoren in Google, maar desalniettemin nog steeds belangrijk. Het is dus van belang linkbuilding/ linkearning toe te passen om relevante links naar uw website te verzamelen.
Door de pijlers af te stemmen op uw unieke concept kan er voor uw website een online marketing strategie op maat geformuleerd worden die scoort.
Conclusie synergie webdesign en onlinemarketing
Net als het brein werkt het creëren van online succes beter, wanneer creativiteit en een analytisch vermogen samenwerken bij het behalen van een resultaat dat afzonderlijk van elkaar niet haalbaar is. Door maatwerk webdesign met online marketing onder één dak samen te brengen ontstaat er een intensieve samenwerking. Vergelijkbaar met een goed functionerend brein. Mogen we ook u met ons brein verrassen en de kracht van online marketing tonen? Neem dan contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Bellen kan ook: 076 - 5154 658.